سینی گردانی حضرت قاسم به نام بندرماهشهر ثبت ملی شد

سارا عبادی در بیان قدمت اولین میراث ناملموس ثبت شده در بندر ماهشهر بیان کرد: مراسم سینی گردانی، در خانواده مرحوم حاج علی طاهری نژاد معروف به علی ابوالحسن بیش از ۱۲۰ سال هست که برگزار میشود.

وی چگونگی انجام این مراسم را اینگونه بیان کرد: آیین سنتی سینی گردانی حضرت قاسم(ع)، فرزند امام حسن مجتبی (ع) هر ساله در هشتم ماه محرم برگزار می شود؛ این آیین که با عنوان عروسی قاسم نیز یاد می شود در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان طی آداب و رسوم خاصی برگزار می شود.

وی افزود: این مراسم آیینی در شهرستان بندرماهشهر به صورتی متفاوت و با مدیریت و اجرای مردان به شکل مردانه در مساجد و خانه های قدیمی برگزار می شود.

وی ادامه داد: روز هشتم محرم حوالی ظهر، از تمام نقاط شهر بندر ماهشهر سینی‌های بزرگی از جنس مس، حصیر و … که محتوای درون آن حنا، اسپند، شاخه های گیاه مورد، شمع، انواع شیرینی و گلاب است را با پارچه سبز پوشانده و به محل اصلی برگزاری مراسم می‌برند و آنجا توسط تعدادی از زنان چیدمان می شوند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرماهشهر درباره دیدگاه مردم بندر ماهشهر پیرامون محتویات سینی حضرت قاسم بیان داشت:پارچه سبز نماد پاکی و قداست است،که در لباس رزم اهل بیت (ع) در روز عاشورا به رشادت یاران امام حسین(ع) اشاره دارد؛ حنا نمادی مبارک از زینت و آراستگی برای عروس در زمان قدیم است؛ شمع نمادی از روشنایی، پاکی و جاودانگی است که به مظلومیت یاران امام اشاره دارد؛ گلاب نماد تازگی، طراوت، باروری و تدواوم زندگی است و به ازدواج حضرت قاسم اشاره دارد؛ شاخه ی گیاه مورد (mourd) که یاس هم نامیده می شود؛ نماد راستی، صداقت، عشق، دوستی و معصومیت است که به عشق پاک و معصومیت حضرت قاسم اشاره دارد؛ اسپند برای جلوگیری از چشم زخم می باشد.

عبادی پیرامون اهمیت ثبت میراث ناملموس اظهار کرد: از انجا که میراث ناملموس بخش مهمی از هویت تاریخی و فرهنگی هر قوم به حساب می آید، توجه به داشته های فرهنگی مبنی بر حفظ و پاسداشت آن امری ضروری است

وی ادامه داد: اگر چه میراث ناملموس به دلیل جاری و پویا بودن در میان مردم و در بطن جامعه روند طبیعی و معمول تکرار و حفاظت را طی میکند اما توجه به شیوه زندگی امروز و روند رو به رشد زندگی صنعتی و مدرن قطعا با تغییرات زیادی در حوزه فرهنگ سنتی مواجه خواهیم شد.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بندر ماهشهر افزود: از این رو بحث ثبت آثار ناملموس برای جلوگیری از کم رنگ شدن وجه اجتماعی آن و شناخت بهتر به نسل جوان برای معرفی و پاسداشت این میراث گرانبها امری مهم و ضروری به حساب می آید.

سارا عبادی در پایان از کمک ها و حمایت های که برای ثبت این اثر از سوی فرماندار شهرستان بندرماهشهر و خانواده طاهری نژاد صورت گرفت تقدیر و تشکر کرد.

۱٫۵ K
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *