بندر ماهشهر دروازه گردشگری ایران در جنوب است/ بندر ماهشهر به قطب گردشگری آبی کشور تبدیل می‌شود

عباس اویسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندر ماهشهر اظهار کرد: بندر ماهشهر تنها شهرستانی که در جنوب غرب ایران دارای راه‌های هوایی (فرودگاه)، دریایی (بندر)، ریلی (راه آهن)، ترانزیتی (زمینی) است که به این صورت به سراسر ایران و جهان ارتباط مستقیم دارد.

وی افزود: استقرار ۴۳ درصد صنایع عظیم پتروشیمی ایران در این شهرستان و اسکله‌های فعال بندری در کنار کشتیرانی خط جنوب و خط راه آهن جنوب و فرودگاه این شهرستان را به منطقه‌ای خاص در کل کشور تبدیل کرده است.

رئیس انجمن دوستداران میراث خلیج فارس بندر ماهشهر خاطرنشان کرد: این بندر تنها شهرستان ایران است که دارای خور (شاخه‌هایی از دریا که به خشکی منشعب می‌شود) است که به آن خور موسی گفته می‌شود و از نظر استراتژیک و اقتصادی بسیار مهم است.

اویسی ادامه داد: خور موسی در جنوب بندر ماهشهر قرار دارد و دارای انشعابات زیادی بوده و یکی از این انشعابات از وسط شهر ماهشهر می‌گذرد که ساماندهی آن به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ استانی و حتی ملی محسوب می‌شود.

وی گفت: البته در گذشته شاخه‌های دیگری هم در شهر داشته ولی از بین رفته‌اند. یکی از شاخه‌هایی که از بین رفته شاخه‌ای بوده که از خور اصلی شهر (که هنوز موجود است) شروع و به تقاطع خیابان‌های باهنر و چمران کنونی ختم می‌شد که مردم بومی به آن سده saddeh  می‌گفتند.

*ویژگی‌های بندر ماهشهر

رئیس انجمن دوستداران میراث خلیج فارس بندر ماهشهر متذکر شد: صنعت پتروشیمی بندر ماهشهر یکی از صنایع مادر است این صنعت از حیث کمیت و کیفیت به قدری گسترده و متنوع است که می‌توان آن را پیشروی صنعت آینده دنیا تلقی کرد. شهرستان بندر ماهشهر مهد صنعت پتروشیمی ایران بوده و تنها نقطه استراتژیک در صنعت پتروشیمی کشور است.

اویسی تصریح کرد: پتروشیمی رازی (شاپور سابق) و پتروشیمی بندر امام (ایران – ژاپن سابق) جزو نخستین پتروشیمی‌های ایران به شمار می‌روند که در دهه ۴۰ شمسی ساخته شده‌اند. دولت به منظور توسعه صنعت پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را در سال ۱۳۷۶ در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار تاسیس و هم اینک حدود ۲۱ پتروشیمی در آن فعال هستند.

وی گفت: در بخش کشاورزی نیز بندر ماهشهر دارای ۲ هزار هکتار نخیلات بوده که از این رقم یک هزار و ۵۵۰ هکتار آن بارور است. بندر ماهشهر دارای سه نوع خرمای بریم و برهی که مصارف داخلی دارند و استعمران (نام بین‌المللی سایر) است.

رئیس انجمن دوستداران میراث خلیج فارس بندر ماهشهر اضافه کرد: سالانه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تن خرما از نخیلات دهستان جراحی بندر ماهشهر برداشت می‌شود که از این میزان تقریبا ۳ هزار تن به مصرف داخلی می‌رسد و مابقی به منظور صادرات به کارگاه‌های بسته‌بندی تحویل داده می‌شود. ضمنا کاشت گندم و جو از عمده محصولات کشاورزی در بندر ماهشهر است که به دو صورت دیم و آبی کشت می‌شود .

اویسی یادآور شد: بندر ماهشهر تنها شهرستان ایران بوده که دارای چهار بندر است. بندر امام خمینی بزرگ‌ترین بندر فله‌جات ایران با ۳۴ اسکله فعال، بندر مجیدیه نخستین بندر صادرات نفت خام ایران که تا قبل از ساخته شدن تاسیسات خارک، بزرگ‌ترین بندر صادراتی نفت ایران بوده است.

وی افزود: هم‌اکنون صادارت (نفت‌کوره، نفتا، میعانات گازی) و واردات (بنزین سوپر، بنزین، نفت گاز) در بخش خارجی و جا به جایی فرآورده به بنادر و جزایر داخلی از طریق این اسکله‌ها انجام می‌پذیرد. شایان ذکر است در سال ۱۳۹۵ بعد از رفع تحریم‌ها این بندر مجدداً بیشترین صادرات نفت و میعانات نفتی کشور را داشته است. بندر صیادی سِمایلی و بندر سیف (برای پهلوگیری لنج های باری) که عملیات ساخت و راه‌اندازی آن در حال انجام است .

*تقسیم‌بندی جاذبه‌های گردشگری بندر ماهشهر

رئیس انجمن دوستداران میراث خلیج فارس بندر ماهشهر اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت این شهرستان در تنوع جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت جذب گردشگر نه تنها در استان بلکه در سطح کشور نمونه بوده و وجود بیش از ۱۰ نوع جاذبه گردشگری بستری بکر و مناسب را برای تمام گردشگران فراهم می‌آورد و معرفی این ظرفیت می‌تواند گامی بزرگ در صنعت گردشگری استان را رقم بزند.

اویسی ادامه داد: جاذبه‌های گردشگری تاریخی مانند اسکه تاریخی خور غزاله، انبارهای شرکت نفت و …، جاذبه‌های گردشگری طبیعی (نخلستان‌ها) شامل دهستان جراحی، جاذبه‌های گردشگری طبیعی (سواحل دریا) شامل پارک‌های ساحلی دریاچه نمک و ساحلی بندر امام و ساحلی مجیدیه، جاذبه‌های گردشگری طبیعی (خورها و جزایر) شامل خور سیف، غزاله، بی‌حد و … و جزایر بُنه،  قبر ناخدا و دارا و … بخشی از ویژگی‌های منحصر به فرد شهرستان بندر ماهشهر است.

وی تصریح کرد: جاذبه‌های گردشگری طبیعی (دشت و صحرا) شامل مولح، لوریان، مش انبر، شرایع و …، جاذبه‌های گردشگری طبیعی (رودخانه‌ها) شامل رودخانه جراحی، جاذبه‌های گردشگری مذهبی شامل امام‌زاده حمزه برادر تنی امام رضا (ع)، امام‌زاده سید صالح و سید یحیی، قدمگاه ویس، جاذبه‌های گردشگری تفریحی شامل پارک ارم بزرگ‌ترین پارک جنگلی استان خوزستان، پارک فردوس، پارک خور و …، جاذبه‌های گردشگری صنعتی شامل صنعت پتروشیمی و جاذبه‌های گردشگری بندرگاه‌ها و تاسیسات بندری شامل بنادر و دریانوردی کل استان خوزستان نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود.

رئیس انجمن دوستداران میراث خلیج فارس بندر ماهشهر متذکر شد: همچنین این شهرستان دروازه ورودی راهیان نور مناطق عملیاتی جنوب از استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و کهگیلویه و بویر احمد است که مسؤولان شهرستان باید از این ظرفیت به نحوه احسن در راستای توسعه گردشگری استفاده کنند.

اویسی گفت: این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که بزرگ‌ترین بندر فله‌جات ایران در این شهرستان است و روزانه کشتی‌های خارجی زیادی با خدمه کشورهای مختلف دنیا به منظور تخلیه بار در بنادر این شهرستان پهلو می‌گیرد و متاسفانه خدمه کشتی‌ها اجازه خروج از بندر را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: قاعدتا لازم است مسؤولان ارشد شهرستان ترتیبی اتخاذ کنند که در زمان حضور این کشتی‌ها در بنادر ماهشهر خدمه آنها را در قالب تورهای یک روزه به صورت موقت از بندر خارج کرده و در وهله نخست شهرستان بندر ماهشهر را به آنها معرفی کرد.

رئیس انجمن دوستداران میراث خلیج فارس بندر ماهشهر افزود: در وهله دوم با توجه به اینکه استان خوزستان استان چهارفصل بوده در قالب تورهای دو روزه یا یک روزه می‌شود خدمه کشتی‌ها را به شهرهای شمالی استان خوزستان برد تا از آثار تاریخی و مناطق گردشگری لذت ببرند.

اویسی اظهار کرد: با این عمل ابتداً باعث ورود و جذب ارز به کشور شده و در مراحل بعد تولید اشتغال کرده‌ایم و ناخواسته بدون هزینه یکسری افراد خارجی که به تناسب شغلشان وارد ایران عزیز شده‌اند تبدیل به سفیران ایران در دنیا می‌شوند که در دراز مدت افکار عمومی دنیا را نسبت به ایران تغییر داده و مُبلغی برای جذب گردشگر می‌شوند.

وی ادامه داد: پیش از اینکه مناطق گردشگری شهرستان بندر ماهشهر را بخواهم معرفی کنم پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه از ابتدا این شهرستان از سمت هندیجان (خور غزاله) تا انتهای شهرستان (خور تیمور) در شهر بندر امام خمینی می‌توان تاکسی آبی به صورت کولردار و بدون کولر راه‌اندازی کرد.

رئیس انجمن دوستداران میراث خلیج فارس بندر ماهشهر یادآور شد: این طرح در ایران بی‌نظیر بوده و با این حرکت ماهی‌گیران در اوقاتی که اجازه صید ماهی ندارند می‌توانند با تجهیز بلم‌های خود به عنوان تاکسی آبی علاوه بر کمک به تولید ناخالص شهرستان، استان و کشور، مردم شهرها و استان‌های دیگر و حتی گردشگران کشورهای خاورمیانه را به خاطر این منظره دیدنی به سمت شهرستان بندر ماهشهر سرازیر کنند.

اویسی تأکید کرد: با تاکسی آبی می‌توان از طبیعت بکر خوریات و پرندگان، تأسیسات پتروشیمی از روی آب و تأسیسات بندری از روی آب خاطره بیادماندنی برای همیشه در ذهن خود ثبت و ضبط کرد.

*مناطق گردشگری شهرستان بندر ماهشهر

وی افزود: بندر ماهشهر دارای جاذبه‌های گردشگری شامل دریاچه تفریحی – گردشگری نمک، خور سیف، اسکله مجیدیه، خور صیادی سِمایلی، خور و اسکله تاریخی غزاله، زیارتگاه سید صالح، امام‌زاده حمزه، بازار ماهی فروشان، سینما پاکروان، باشگاه پیروز، مجموعه منازل شرکت نفت، بازار ۱۷ شهریور، بازار سنتی علوی، دریاچه سد تنظیمی و پارک فردوس است.

رئیس انجمن دوستداران میراث خلیج فارس بندر ماهشهر تصریح کرد: شهر بندر امام خمینی (ره) نیز جاذبه‌های تفریحی از جمله پارک تفریحی – گردشگری ساحلی شهدای هسته‌ای، پارک بازی خلیج فارس، بازار قدوسی و فلکه فانوس را دارد.

اویسی در پایان گفت: شهر شهید چمران نیز از پارک بزرگ گردشگری ارم، پل تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و ساحل رودخانه جراحی، قدمگاه ویس، زیارتگاه سید یحیی، نخلستان‌های جراحی به عنوان جاذبه‌های تفریحی، گردشگری و مذهبی بهره‌ می‌برد.

۲٫۰ K

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *