معرفی غذای محلی بندرماهشهر: «خپولک یا گُت گُتو» چیست؟ / تصاویر

خپولک یا گُتگتو یک غذا و پیش غذای محلی بندر ماهشهر است که میتواند در دسته فستفود و حتی شیرینی ها جای گیرد. خپولک هم به عنوان غذا و هم به عنوان پیش غذا مصرف میشود و طعم بسیار لذیذی دارد.

عده ای خپولک یا گتگتو را با سمبوسه مقایسه میکنند و آنرا مفید تر و خوشمزه تر از سمبوسه میدانند.

ماده اصلی خپولک یا گُتگتو گیاهی خودرو به نام “گُتگتو” میباشد که در دشت های جنوبی خوزستان میروید.

برای تهیه خپولک، گیاه گتگتو را همراه با کشمش یا زرشک یا ناردون ( سلیقه ای) تفت میدهند و آنرا داخل خمیر معمولی ( آرد گندم و آرد سفید) میگذارند و خمیر را میبندند و آنرا کمی فشار میدهند تا مسطح شود و خمیر را سرخ میکنند.

یک نوع دیگر از پخت هم به این صورت است که خمیر را در تنور قرار میدهند که به آن خپولک تنوری میگویند و نسبت به نوع سرخ شده سالم تر است

نوع دیگری از خپولک وجود دارد که مقوی تر است و از آن بیشتر به عنوان یک غذا استفاده میکنند که در محتویات آن گوشت چرخ شده و زعفران هم وجود دارد و به آن “گرده گوشتی” نیز می گویند و طعم بسیار لذیذی دارد.

در ایام نه چندان دور رسم بود که مادر عروس برای عروس و داماد صبحانه تهیه می کرد و گرده گوشتی یکی از غذاهای اصلی صبحانه تازه عروس و داماد بود.

برخی بنا به سلیقه و ذائقه خود خمیر آن را قبل از سرخ کردن با کنجد تزیین میکنند که طعم آن را بهتر میکند.

Untitled ۶۶۹۷۷۷۰-۳۵۱۶-l

۱۴٫۹ K
۳

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آخ كه دلمونه او كردي!

  • جسارتا اونی که محتوی گوشت چرخکرده است رو تنگیله گوشتی میگن . گِرده به نانی که کنجی (کنجد) زده شده باشه اطلاق میشه . نان ساده رو هم تِکون میگفتن…

  • نکته : گیاه گتگوتو بسیار تلخ است، قبل از تفت دادن آنرا با نمک قاطی کرده و بعد از خورد کردن و چنگ زدن آب آن گرفته شود و دور بریزیدو چند مرحله شستشو دهید تا تلخی آن گرفته شود.